Skip to content
Blog de nutrición de Menja sa

Alimentació i emocions. Quin és el vincle?

La relació entre alimentació i les emocions

Les emocions al costat de l’alimentació, encara que la relació entre elles és molt estreta actualment, sempre han tingut una presència en els trastorns alimentaris que han derivat en patologies com el sobrepès, l’obesitat o d’altres més complexos com l’anorèxia, etc. .

Tots sabem que el menjar ens aporta un plaer immediat, sobretot en aquells aliments rics en sucre i també greix, ja que a nivell de paladar i el sentit del gust compleixen les emocions que ens desperten certs plats.

Com a exemple, sabem que el sabor dolç ens fa sentir plaer instantani i aquest plaer té relació amb les experiències viscudes des de la infància. De fet hi ha estudis realitzats amb nadons en què s’han observat reaccions plaents amb el sabor dolç i de rebuig amb els sabors picants o amargs.

Així mateix, si a la relació amb el menjar li sumem el nostre dia a dia, és a dir, l’excés de treball, estrès i altres condicionants com la qualitat del nostre somni i descans afecten directament els òrgans responsables de produir les hormones. Això comporta que s’alterin les nostres vies per les quals les hormones actuen i per tant, poden generar més sensació de gana i que perllongat en el temps comportés a patir obesitat o excés de pes.

Per què alguns aliments ens aporten plaer?

Si bé no tots els aliments ens ho aporten, sí que n’hi ha alguns en qüestió que els escollim per calmar la nostra gana emocional i tenen una explicació científica que expliquem a continuació. El responsable és el triptòfan, un aminoàcid relacionat amb l’hormona serotonina, que ens fa sentir més feliços. Aquest aminoàcid els podem trobar en diversos aliments, entre ells, la famosa xocolata.

Alimentació i depressió

D’altra banda, hi ha altres estudis recents en què s’ha observat que els intestins tenen terminacions nervioses encarregades de comunicar al cervell com ens trobem, i que depenent de com sigui la nostra alimentació ens pot fer sentir millor o pitjor a nivell emocional. De fet s’ha comprovat que hi ha relació entre l’alimentació i la depressió o com una dieta equilibrada i saludable ens fa sentir millor, més animats. En canvi, una dieta desestructurada, rica en sucres i greixos modifica la nostra flora intestinal i pot informar el nostre cervell de manera negativa i pot ser més propensos a patir depressió.

La nostra conclusió és que hem de separar les emocions dels aliments, saber escoltar el nostre cos i aconseguir tenir autocontrol. Per aconseguir-ho és bàsic tenir una relació sana amb el menjar mitjançant una bona alimentació saludable i cercar altres activitats com l’activitat física que ajudi a desconnectar aquesta relació.

    T’ha agradat el nostre article?

    Subscriu-te i rebràs GRATIS tots els nostres articles escrits per Dietistes-Nutricionistes, Psicòlegs i Periodistes.

    El teu email (obligatori)

    Aviso de cookies