Skip to content
Revista de Menja sa

L’arròs conté arsènic. Hem de deixar de menjar-ne?3 min read

30 maig, 2022
arros i arsenic

L’arsènic arriba de manera natural als aliments a través de la terra que els nodreix, però en els últims anys les concentracions d’arsènic han augmentat com a conseqüència de les emissions industrials, la producció d’energia a partir de combustibles fòssils i per l’ús d’herbicides i insecticides. L’any 1987 l’Agencia Internacional per a la Investigació del Càncer va classificar per primera vegada l’arsènic com a contaminant “cancerigen” i el 2004 la Unió Europea en va avaluar el risc per exposició a través de la dieta.

Aliments que contenen arsènic

No és l’arròs l’únic aliment que conté arsènic, també en podem trobar en altres aliments com el pa, la llet o l’aigua tot i que en quantitats inferiors. De moment no s’ha pogut establir un llindar de referència toxicològic per l’arsènic en la dieta i això ha comportat una actitud de prudència que porta a sobreestimar el risc i establir llindars màxims baixos.

La EFSA (European Food Safety Authority) afirma que l’exposició actual a l’arsènic a través de la dieta no suposa un risc per a la salut de la població. Per tal d’assegurar la baixa exposició a arsènic, la Unió Europea ha establert límits màxims d’arsènic a l’arròs, per ser l’aliment que més en conté, que en garanteix el consum segur per part dels ciutadans.

Cal tenir en compte però, que determinats segments de la població poden ser més vulnerables a l’exposició a l’arsènic contingut en l’arròs, com el col·lectiu de celíacs (per un major consum d’aquest cereal que no conté gluten) i els nadons i nens menors de 6 anys.

Recomanacions amb l’arròs i l’arsènic

En aquest sentit algunes organitzacions sanitàries han publicat recomanacions per aquests segments de població, com per exemple:

  • El Comitè de Nutrició de la Societat Europea de Gastroenterologia, Hepatologia i Nutrició Pediàtrica (ESPGHAN) recomana que els nadons i nens menors de 6 anys no prenguin begudes d’arròs de forma habitual.
  • L’Agència Nacional alimentària de Suècia recomana que els menors de 6 anys no prenguin arròs diàriament.

Com eliminar l’arsènic a l’arròs

Les persones que prenen arròs cada dia i estiguin preocupades per la ingesta d’arsènic poden reduir-ne el contingut a la meitat prenent una sèrie de mesures a l’hora de cuinar-lo:

  • Deixar-lo en remull la nit anterior
  • Rentar-lo fins que l’aigua surti clara
  • Cuinar-lo amb aigua abundant i desprès llençar-la

La connotació de verí mortífer que ens evoca la paraula arsènic ha facilitat el sensacionalisme en la notícia. Però això no ens pot desviar l’atenció!! Per millorar la nostra salut i prevenir les malalties relacionades amb la alimentació més freqüents en la nostra societat no ens hem de preocupar tant de l’arsènic de l’arròs sinó de si mengem prous aliments frescos, practiquem suficient exercici i evitem hàbits tòxics com el tabac i l’alcohol.

    T’ha agradat el nostre article?

    Subscriu-te i rebràs GRATIS tots els nostres articles escrits per Dietistes-Nutricionistes, Psicòlegs i Periodistes.

    El teu email (obligatori)

    Aviso de cookies