Skip to content
Blog de nutrición de Menja sa

Com baixar l’àcid úric: aliments prohibits i recomanacions

Com baixar l’àcid úric

Si tens nivells alts d’àcid úric és possible que et pugui provocar:

  • Dolors intensos en articulacions.
  • Càlculs als ronyons.
  • El temut atac de gota.


I encara que es dóna més en homes que no pas en dones et fem arribar unes recomanacions alimentàries perquè puguis baixar l’àcid úric:

Què són les pedres al ronyó

De la mateixa manera que passa amb altres patologies, com per exemple les dislipèmies, la hiperuricèmia és una malaltia que cursa sense símptomes, per la qual cosa el seu diagnòstic sol venir donat a partir de controls bioquímics (analítiques) o quan la malaltia està avançada i el àcid úric ha precipitat formant cristalls que s’acumulen en forma de pedres al ronyó o a les articulacions petites i provoquen dolor i inflamació. És en aquest darrer cas quan passa un atac de gota.

Hiperuricèmia

La hiperuricèmia es classifica en 2 tipus:

  • Hiperuricèmia primària, en què el condicionant és el factor genètic i les manifestacions, els hàbits (alcohol, alimentació…)
  • Hiperuricèmia secundària, en què les manifestacions poden donar-se per factors externs secundaris, fàrmacs o malalties.


Els nivells desitjables d’àcid úric a la sang diferencien entre homes i dones. Així, en homes es recomanen uns nivells per sota de 6 mil·ligrams d’àcid úric per cada decilitre de sang (<6ml/dl). I en dones valors per sota de 5,5 mil·ligrams per decilitre de sang.

Com baixar l’àcid úric

L’àcid úric s’elimina principalment per via renal, a través de l’orina, i en menor mesura per altres vies com la digestiva o la biliar. L’excreció via renal es pot veure dificultat per l’excés de producció d’elements àcids a l’organisme com poden ser la formació de cossos cetònics (a causa d’un excés en el consum de greixos i baix consum de carbohidrats o períodes de dejuni perllongat) o la presència d’àcid làctic (consum excessiu d’alcohol). Aquesta dificultat a l’excreció farà que els nivells d’àcid úric s’elevin.

Però no només parlem d’un problema en l’excreció d’aquest àcid sinó també d’un problema de producció.

L’àcid úric es produeix a partir de les purines, ho hem dit al principi, que es poden aportar a través de l’alimentació o fabricar-se de manera endògena, és a dir, és el mateix organisme qui les fabrica. Per tant, si el nostre cos les pot sintetitzar, parlarem d’un compost no essencial.

Les purines són presents tant en aliments d’origen animal com vegetal i es troben en diferents proporcions:

  • Proporcions per sobre de 150mg de generació d’àcid úric per cada 100g d’aliment les trobem entre aliments d’origen animal com el peix blau, els extractes de carn i les despulles.
  • Valors entre 50 i 150mg presenten els llegums, el peix blanc, la carn blanca i vermella, la xarcuteria i els formatges curats, hortalisses de la família de les cols, espinacs i bledes, bolets, espàrrecs i cereals integrals, principalment.
  • I amb valors per sota de 50mg hi ha les fruites, la llet i derivats (excepte formatges curats), les hortalisses no denominades al punt anterior, tubercles, ous, fruits secs, cereals refinats.

Com reduir l’àcid úric

Les mesures realitzades per un Dietista-Nutricionista passen per aquestes vies:

  • Disminuir la formació d’àcid úric: es pot fer a través d’aportar aliments amb una proporció més baixa de purines (descrits en els punts anteriors). També cal evitar o disminuir aquells que afavoreixin la seva formació (fructosa, alguns aminoàcids). L’alcohol està desaconsellat ja que afavoreix també la formació d’àcid úric.
  • Augmentar o potenciar l’excreció renal d’àcid úric: augmentar la diüresi mitjançant la ingesta suficient de líquid, amb preferència d’aigua. Situacions de dejuni perllongat, així com un elevat consum de proteïnes, greixos i altres aliments acidificants contribueixen a disminuir el pH del medi i, per tant, comprometen l’excreció renal d’àcid úric. És recomanable, doncs, seguir una alimentació rica en aliments basificants. S’hi inclouen fruites, verdures i tubercles, lactis, oli d’oliva, ametlles i castanyes entre els fruits secs basificants.
  • Mantenir un pes adequat: mitjançant una alimentació equilibrada i ben organitzada s’evita el seguiment de dietes desequilibrades i mal estructurades on es poden produir situacions de dejuni o consum excessiu d’aliments que promouen situacions d’acidosi.
  • Jugar amb les coccions i preparacions: entre els aliments que més purines contenen hi ha els vins de carn. Això és així perquè les purines, en ser solubles en aigua, passen a aquest mitjà fent augmentar el contingut de purines dels vins. Així doncs, serà convenient limitar o eliminar el consum de vins i aplicar tècniques com les de deixar en remull els aliments abans de cuinar-los, assegurant-nos, així, quina part de les purines han passat de l’aliment a l’aigua i rebutjar aquesta última.
    Amb tot, cal dir que el tractament farmacològic és fonamental quan la situació d’hiperuricèmia s’ha produït. El seguiment de pautes alimentàries correctes i adaptades a la hiperuricèmia contribueix positivament i juga un paper importantíssim en la seva prevenció. La dieta no elimina la situació d’hiperuricèmia i, per tant, no substitueix el tractament farmacològic, però una dieta mal planificada pot fer aparèixer la malaltia o contribuir a augmentar els nivells d’àcid úric.

Begudes que són dolentes per a l’àcid úric

Les begudes desaconsellades per a una persona que pateix àcid úric seran principalment totes aquelles que continguin alcohol. L’alcohol produeix un augment dels nivells d’àcid úric, ja que, convertit en àcid làctic, competeix amb l’àcid úric per l’excreció renal. A més, el consum crònic d’alcohol produeix un increment de la producció de purines i àcid úric.

La cervesa produeix un augment dels nivells d’àcid úric a la sang, ja que posseeix alts nivells de purines, sobretot guanina. Estan desaconsellades fins i tot les cerveses sense alcohol. El problema de les cerveses no és la graduació alcohòlica, sinó que contenen llúpol, que és una planta rica en purines.

Les begudes destil·lades (ginebra, whisky, vodka, etc.) totalment desaconsellades, ja que produeixen un augment del nivell d’àcid úric.

Pel que fa al vi, la resposta no és tan unànime, sembla que un consum moderat de vi negre (que conté menor nivell de purines) no seria perjudicial, sempre tenint en compte l’estil de vida de la persona i el seu estat de salut general. Però no hi ha cap nivell de consum d’alcohol “segur”.

Estan desaconsellats els vins de carn o peix, sobretot els elaborats a partir de concentrats (glaçons), es poden preparar a casa i desgreixar. Els extractes de carn contenen 3500mg de purines/100g daliment.

No es recomanen els vins vegetals rics en purines (espàrrecs, espinacs, xampinyons).

Si es prenen lactis s’aconsellen els desnatats.

Els sucs i els refrescos estan desaconsellats pel seu contingut alt en fructosa, que produeix un augment considerable dels nivells d’àcid úric en sang. També totes les begudes que continguin sorbitol, ja que el sorbitol a nivell hepàtic esdevé fructosa.

5 recomanacions per prevenir-ho:

1- Evitar els aliments rics en purines com: Els embotits, patés de vísceres, alcohol, carns vermelles, caps dels mariscs…

2- Cobrir les necessitats proteiques amb aliments d’origen vegetal: Cigrons, soja i els seus derivats, mongetes…
3- Estar ben hidratat per facilitar l’eliminació a través de l’orina de l’àcid úric, prescindint de les begudes alcohòliques que deshidraten (a més de ser riques en purines).
4- Assegurar una aportació apropiada de calci, ja que aquest mineral ajuda a prevenir la formació de càlculs per àcid úric.
5- No incloure diferents aliments molt rics en purines en un mateix menjar, per evitar un possible atac de gota.

BIBLIOGRAFIA

Choi HK. A prescription for lifestyle change in patients with hyperuricemia and gout. Curr Opin Rheumatol. 2010 Mar;22(2):165-72. doi: 10.1097/BOR.0b013e328335ef38. PMID: 20035225.

Álvarez-Lario, B., & Alonso-Valdivielso, J. L. (2014). Hiperuricèmia i gota: el paper de la dieta. Nutrició hospitalària, 29(4), 760-770.

https://www.revistarenal.org.ar/index.php/rndt/article/view/95/530

https://www.mundodeportivo.com/uncomo/salut/articulo/es-mala-la-cerveza-para-el-acido-urico-47876.html

https://saludyalimentacion.consumer.es/acido-urico-y-gota/alimentos-aconsellats-permesos-i-limitats

https://www.fedialisis.com/docs/tabla-recomendaciones-alimentos-acido-urico.pdf

https://www.fisterra.com/ayuda-en-consulta/dietas/alimentos-que-destacan-por-su-contenido-purinas/

https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-16112014000400007

    T’ha agradat el nostre article?

    Subscriu-te i rebràs GRATIS tots els nostres articles escrits per Dietistes-Nutricionistes, Psicòlegs i Periodistes.

    El teu email (obligatori)

    Aviso de cookies