Skip to content
Revista de Menja sa

El moniato: propietats, beneficis, contraindicacions i receptes3 min read

29 octubre, 2020
moniato

El moniato és una aliment excel·lent que podem aprofitar durant la temporada de tardor juntament amb les castanyes o la carbassa.

D’on ve el moniato?

El moniato és l’arrel tuberosa de la planta trepadora del mateix nom  (Ipomoea batatas, família de las Convolvulàcies). També es conegut com batata, boniato o camote.

És un tubercle que, com la patata, es creia originari de l’América central i Sud-Amèrica, perquè els indígenes d’aquelles terres el cultivaven quan va arribar Colón. I des d’allà es va expandir a la resta del món. Però un estudi realitzat per botànics de l’Universitat d’Oxford qüestiona la idea de que fossin els humans qui el van transportar des d’Amèrica.

Segons un  autor de l’estudi, Robert Scotland “vam descobrir que la batata es va originar molt abans que els humans, fa almenys 800.000 anys”.

Propietats nutricionals

Aliment energètic, ric en hidrats de carboni (midó), amb un petit percentatge de proteïna, però interessant ja que conté un dels aminoàcids essencials (metionina), que escasseja en els vegetals. A més quasi no conté greixos.

Informació de la seva composició (Per 100g de moniato cru):

Kcal: 101

Proteïnes: 1.2 g

Hidrats de carbono: 23 g

Greixos: 0.3 g

Fibra: 2,9 g

Calci: 22 mg

Vitamina E: 4mg

Vitamina A: 666 µg

Potassi: 300 mg

Magnesi: 13 mg

Propietats del moniato

El moniato és una aliment excel·lent que podem aprofitar durant la temporada de tardor juntament amb les castanyes o la carbassa

  • Antioxidants. Gràcies a la provitamina A

La natura és sabia i ens ofereix cada estació els aliments que necessita el nostre organisme. A la tardor predomina el color taronja: carbassa, moniato, pastanagues, caqui, taronges, mandarines…

Els betacarotens o provitamina A, són pigment (de color taronja) amb alta capacitat antioxidant que una vegada ingerits, es transformen en el nostre organisme en la vitamina A activa.

Quan més taronja sigui el moniato més quantitats de nutrients ens aportarà!

  • Vitamina E que actua com antioxidant i estimula el sistema immunitari perquè aquest pugui combatre els virus i els bacteris
  • El seu índex glucèmic es mitjà degut al seu alt contingut en fibra, que modera l’absorció del midó i evita els pics d’insulina  
  • Ric en Magnesi que contribueix a disminuir el cansament i  la fatiga, entre d’altres funciones.
  • Els fitosterols que conté inhibeixen l’absorció intestinal del colesterol

Contradindicacions del moniato

El moniato s’ha de consumir sempre cuinat, ja que cru no és possible la seva correcta digestió

Les persones amb problemes renals, amb tendència a la formació de pedres o amb dificultats en l’absorció de minerals han de moderar la ingesta d’aquest aliment pel seu contingut en oxalats.

Curiositat gastronòmica

Si es cuinen a baixa temperatura i durant un temps llarg, seran més dolços.

Receptes amb moniato

La forma mes comuna de consumir-lo es al forn, però també es pot preparar al microones, fregir-li, fer chips al forn o afegir a purés  

El podem fer servir com si fos la patata en guisats, truites o per acompanyar una ració de carn o peix, amb oli i sal.

Bibliografía

https://hortintl.cals.ncsu.edu/sites/default/files/documents/81357541001.pdf
https://www.iqb.es/
BEDCA.net
https://www.ideasparacocinar.com/receta/tortilla-de-verduras-boniato/
https://gastronomiaycia.republica.com/2012/11/13/estofado-de-ternera-con-setas-y-batata/

    T’ha agradat el nostre article?

    Subscriu-te i rebràs GRATIS tots els nostres articles escrits per Dietistes-Nutricionistes, Psicòlegs i Periodistes.

    El teu email (obligatori)

    Aviso de cookies