Skip to content
Blog de nutrición de Menja sa

El pa engreixa?

el pa

la nostra cultura, on el pa és un imprescindible a taula per acompanyar els àpats, la creença de que per perdre pes cal evitar-lo, és una de les més esteses. Però, es veritat que el pa engreixa? És una bona estratègia retirar el pa de taula si ens volem aprimar?

En primer lloc hem de dir que no podem atribuir a cap aliment concret el guany o la pèrdua de pes. Mantenir un pes saludable depèn del conjunt de la nostra alimentació i del nostre estil de vida. ixí doncs, el fet de menjar més o menys pa no ens farà estar més o menys grassos. No està justificada la mala fama del pa en el control del pes, ans al contrari, consumir pa cada dia ens ajuda a seguir unes pautes d’alimentació més saludables i a equilibrar la nostra dieta.

El pa pertany al grup dels farinacis, juntament amb l’arròs, la pasta, la patata i els llegums. quests aliments tenen en comú que son rics en Hidrats de Carboni complexes, un nutrient que el nostre cos requereix en grans quantitats al llarg del dia, i que té la funció d’abastir d’energia el nostre organisme. Es diferencien del sucre (hidrat de carbó simple) en el temps que triguen a ser absorbits i en el temps en que estan disponibles en sang per a ser utilitzats com a font energètica. ixí, el sucre s’absorbeix ràpidament però roman molt poc temps disponible en sang. En canvi, els hidrats de carbó complexes s’absorbeixen poc a poc i romanen disponibles per a ser utilitzats durant hores.

Com ens pot ajudar tot això a mantenir un pes saludable?

L’hàbit de consumir pa o qualsevol altre farinaci en tots els àpats, ens permet tenir energia disponible durant 3-4 hores durant les quals, el nostre organisme estarà satisfet. ixí, el temps que passi fins al següent àpat podrem mantenir un bon rendiment físic i intel·lectual, no sentir la necessitat de picotejar qualsevol cosa i arribar a l’àpat següent sense una gana excessiva, fet que ens permetrà escollir aliments més saludables i menys energètics.

Quant pa?

La piràmide de l’alimentació saludable recomana prendre entre 4 i 6 racions de farinacis cada dia (segons les necessitats energètiques de cadascú). Una ració de pa equival a 60 grams, de manera que, si tots els farinacis els consumíssim en forma de pa, hauríem de prendre entre una barra i una barra i mitja de pa de quart al dia. Però durant el dia també consumirem altres farinacis: arròs, pasta, patata i/o llegums que també estan inclosos en aquestes 4-6 racions, essent 1 plat, l’equivalent a 1 ració. És a dir, si un dia prenc un plat de llegums al dinar (1 ració de farinaci) i un plat d’arròs al sopar (1 ració de farinaci), em quedaran per prendre entre 2 i 4 racions. És a dir, entre mitja barra i una barra de pa quart durant el mateix dia, que podré utilitzar per a fer entrepans i per acompanyar els àpats.

De quin tipus?

El millor pa és el de forner fet amb farina integral. Els pans industrials com el pa de motlle o el pa de llet, contenen sucres i greixos que augmenten el seu contingut calòric sense aportar cap benefici a l’organisme. I pel que fa a les farines, és important que siguin integrals, és a dir, que s’hagi utilitzat el gra sencer a l’hora d’obtenir la farina per fer el pa. Les farines integrals conserven la fibra, les vitamines i les minerals que s’eliminen quan es refina la farina per fer el pa blanc. Tant la fibra com les vitamines i minerals que trobem en els pans integrals tenen un paper molt important en el manteniment de la salut del nostre organisme.

ixí doncs, abans de treure el pa de la teva dieta recorda que, no només no engreixa, sinó que consumir-lo, t’ajuda a establir uns hàbits d’alimentació saludables, la millor estratègia per aconseguir i mantenir un pes adequat.

    T’ha agradat el nostre article?

    Subscriu-te i rebràs GRATIS tots els nostres articles escrits per Dietistes-Nutricionistes, Psicòlegs i Periodistes.

    El teu email (obligatori)

    Aviso de cookies