Skip to content
Revista de Menja sa

Què és la gastritis?2 min read

26 gener, 2016
gastritis

Què és la gastritis

La gastritis és una inflamació de la mucosa de l’estómac, que quan es perllonga en el temps pot arribar a provocar l’aparició d’una úlcera gàstrica.

Quan apareix la gastritis: causes més freqüents

L’aparició de la gastritis es pot deure a múltiples coses, les més freqüents són:

  • El contacte prolongat amb substàncies irritants per a la mucosa gàstrica com l’ús continuació de Alguns medicaments antiinflamatoris o por l’abús de substàncies estimulants com el cafè.
  • La infecció pel bacteri Helicobacter pylori.
  • La degeneració de l’revestiment de les parets de l’estómac com consecuència del propi envelliment.

Símptomes de la gastritis

Tot i que en alguns casos la gastritis pot no presentar símptomes, el més habitual és la sensació de cremor i dolor a la boca de l’estómac, que pot irradiar fins al pit, i que en ocasions pot ocasionar nàusees i vòmits. El dolor epigàstric pot desaparèixer després de dinar, sobretot després de prendre llet, però el dolor torna a aparèixer de forma intensa a el cap d’un parell d’hores de la ingesta.

Pautes nutricionals per millorar la gastritis

Les recomanacions dietètiques per a les persones que pateixen gastritis són les següents:

  • Consumir làctics (llet, iogurts i formatges) baixos en greix, desnatats o semidesnatats.
  • Escollir carns magres, com el pollastre o el gall dindi, i evitar el conill per tenir una carn massa fibrosa.
  • Cuinar els llegums amb verdures i arròs o patata, evitant ingredients grassos d’origen animal com el xoriço o la cansalada. També es poden triturar i colar per extreure les pells, que produeixen flatulència i malestar gàstric.
  • Amb la fruita si es vol prendre fruita fresca, hem d’escollir les més madures i evitar les àcides. Si no, es pot prendre cuita en forma de compota. Es recomana evitar la fruita en almívar.
  • Beure preferentment aigua. També es poden prendre infusions suaus i brous sense greix. Les begudes amb gas, així com el cafè (també el descafeïnat) no aconsellen ja que produeixen acidesa.
  • És preferible utilitzar coccions amb poc greix ja que tant l’oli com la mantega es toleren millor si es prenen en cru.
  • S’ha d’evitar l’ús de condiments forts o picants per ser irritants per a la mucosa gàstrica, així com ingredients grassos com la nata, la xocolata, els glaçons de brou i la fruita seca.

Un estil de vida saludable i uns hàbits alimentaris adequats poden prevenir l’aparició, d’aquesta malaltia i millorar els seus símptomes.

Si t’ha agradat l’article et recomanem que et llegeixis l’alimentació per a la gastritis.

    T’ha agradat el nostre article?

    Subscriu-te i rebràs GRATIS tots els nostres articles escrits per Dietistes-Nutricionistes, Psicòlegs i Periodistes.

    El teu email (obligatori)

    Aviso de cookies