Skip to content
Revista de Menja sa

Els hidrats de carboni en les dietes per aprimar3 min read

25 abril, 2022
hidrats carboni dietes aprimar

Últimament se s’estan posant de moda les dietes basades en un gran consum de proteïnes —ja sigui a través d’aliments o de complements—, que aconsegueixen pèrdues de pes molt ràpides, a costa de l’eliminació dels aliments grassos i sobretot dels hidrats de carboni, també coneguts com a glúcids o fècules.

Els hidrats de carboni són un nutrient essencial, ja que proporcionen l’energia necessària per fer front a les activitats de la vida diària i són indispensables per a la contracció muscular. Vindrien a ser l’equivalent del combustible que necessita qualsevol vehicle per funcionar.

Trobem hidrats de carboni en molts aliments, sobretot en el grup dels dolços i en el dels cereals i tubercles. Dintre dels primers hi ha el sucre, la llet, la fruita, les begudes ensucrades, la melmelada, i tots els dolços en general. I també trobem hidrats de carboni en aliments que segons les recomanacions de la dieta mediterrània han de ser la base l’alimentació: arròs, pasta, pa, patates, llegums i tot tipus de cereals. Algunes verdures també en tenen quantitats apreciables.

S’han d’eliminar els hidrats de carboni de la dieta?

Suprimir de la dieta aquests aliments té conseqüències adverses. D’una banda hem de saber que els aliments no només porten un únic nutrient i això vol dir que si, per exemple, eliminem la fruita, també ens estem privant de totes les vitamines, minerals, aigua, fibra i altres substàncies de vital importància.

I si suprimim els cereals, resulta que estem eliminant proteïnes vegetals, fibra, vitamines del grup B, molt necessàries per a un bon funcionament del sistema nerviós, i altres vitamines i molts minerals. Això vol dir que si no rebem aquest aport a través de la dieta, tindrem una mancança de tots aquests nutrients que es pot traduir, per començar, en restrenyiment per falta de fibra, i en irritabilitat per falta de glucosa o sucre, substància indispensable per al cervell. I fins i tot en ansietat pel dolç.

A més, eliminar els hidrats de carboni pot fer que perdem massa muscular i ens debilitem, ja que una de les funcions que compleixen és impedir que les proteïnes que formen els músculs siguin utilitzades com a energia, és a dir, com a combustible. Perdre pes no és només perdre quilos, sinó perdre greix. I moltes vegades, en les dietes desequilibrades el que s’aconsegueix és perdre quilos a costa de perdre múscul i no pas greix. Si perdem múscul tindrem assegurat l’efecte rebot quan acabem la dieta.

Per tant, a l’hora de seguir un règim no hem de reduir dràsticament els hidrats de carboni, però sí que podem moderar-ne el consum i repartir-los al llarg del dia, i encara millor si triem els que ens són més favorables a l’hora de perdre pes. Es tracta d’escollir aliments integrals, consumir-los com a guarnició i no com a plat principal, i acompanyar-los de bones quantitats de verdura i d’una ració moderada de proteïna. Si a més a més mengem de forma regular cada tres o quatre hores, no cometem excessos i fem exercici, veurem com baixem de pes de forma saludable i el que és més important, duradora i sense efecte rebot.

Si vols realitzar una dieta d’aprimamem és aconsellable que et visitis amb un Dietista-Nutricionista per tal que et pugui fer un pla personalitzat.

    T’ha agradat el nostre article?

    Subscriu-te i rebràs GRATIS tots els nostres articles escrits per Dietistes-Nutricionistes, Psicòlegs i Periodistes.

    El teu email (obligatori)

    Aviso de cookies