Skip to content
Blog de nutrición de Menja sa

La Castanya

la castanya

a castanya, tot i ser un fruit sec, i igual que aquests, propi de la tardor, presenta algunes característiques que les fa diferents de la resta. I no ens referim només a característiques nutricionals.

El fruit del castanyer, que va passar a segon lloc amb la consolidació del consum de patata, s’utilitzava fins i tot com a substitut de la farina de cereal quan aquesta era difícil d’aconseguir. És per això que el receptari a base de castanya és força extens, i tot i que una mica oblidat, sempre ens ve al cap el marron glacé. Altres possibilitats culinàries de la castanya són galetes, pa, flam, puré, etc.

Però això no és l’únic que fa que la castanya sigui especial. I és que qui sap si és arrel dels misteris que a vegades creiem que amaguen els boscos, i entre ells els boscos de castanyers, però el cert és que a la castanya se l’ha elevat a la categoria d’amulet contra la malastrugança i els mals esperits. Potser d’aquí ve l’origen de la Castanyada, un altre misteri, i és que era habitual posar una castanya sota el coixí la nit de Tots Sants per evitar que un mal esperit se’t pogués endur.

En qualsevol cas el que sí sabem del cert, i aquesta és la tercera característica que la diferencia de la resta de fruits secs, és que es tracta d’un fruit ric en hidrats de carbó, rica en aigua i pobre en greixos, a més de ser rica en potassi i àcid fòlic. Això fa que es tracti del fruit sec amb menys kilocalories (165 kcal per cada 100 g, respecte les entre 400 i 600 kcal per cada 100 g la resta de fruits secs).

No deixem escapar aquesta ocasió que ens ofereix, un any mes, la Castanyada, per recordar a la vora del foc tradicions tan nostres, mentre xerrem i torrem castanyes.

    T’ha agradat el nostre article?

    Subscriu-te i rebràs GRATIS tots els nostres articles escrits per Dietistes-Nutricionistes, Psicòlegs i Periodistes.

    El teu email (obligatori)

    Aviso de cookies