Skip to content
Revista de Menja sa

La garrofa: propietats, beneficis i receptes3 min read

15 octubre, 2020
la garrofa

Què és la garrofa

La garrofa és el fruit del garrofer  “Ceratonia síliqua”. Arbre de la conca mediterrània, família de les fabaceae (lleguminoses).

La garrofa s’ha utilitzat tradicionalment com aliment per al bestiar. El seu ús per al consum humà va es començar a estendre en períodes d’escassetat, però aquest fruit te unes interessants propietats i cada vegada és mes valorat, per la seva utilització com a substitut de la xocolata i per el seu preuat ús a la industria farmacèutica.

De la polpa de la garrofa prèviament torrada i molta s’obté la farina de garrofa. Amb ella es poden elaborar productes de pastisseria amb o sense gluten, galetes, pastissos, postres cremosos, etc.

De la llavor o endosperma s’extrau la goma de garrofin (E140). Additiu natural utilitzat com espessidor i gelificant.

Garrofa versus xocolata

Un altre dels usos comuns és com a succedani de la xocolata.

La garrofa no conté excitants (cafeïna o la teobromina) que si conté el cacau. Tampoc àcid oxàlid (compost que impedeix l’absorció del calci i el ferro), però sobre tot la gran diferencia és que la xocolata és rica en greixos i sucres.

Propietats nutricionals de la farrofa

És un aliment amb alt valor energèticperò baix en greixos. Es una font de carbohidrats de qualitat (fructosa, maltosa, sacarosa..) i una bona quantitat de proteïnes vegetals essencials (triptòfan), vitamines del grup B i minerals (ferro, magnesi, calci) i molta fibra.

La farina de garrofa conté per 100g:

Kcal: 222

Proteïnes: 4,62 g

Hidrats de carbono: 88,8 g

Sucres: 49 g

Greixos: 0,65 g

Fibra: 39,8 g

Calci: 348 mg

Ferro: 2,94 mg

Contraindicacions de la garrofa

Un detall a tenir en compte es que es un aliment no apte per a persones al·lèrgiques als llegums, s’ha de vigilar perquè com hem dit s’utilitza com additiu sota el nom E-410 (goma garrofin).

La garrofa també és astringent per la seva escorça encara que les llavors són laxants. Per tant, també es considera antidiarreica.

Propietats de la garrofa

  • La seva fibra insoluble te efecte probiòtic, que alimenta la forma intestinal.
  • L’alt contingut en fibra pot reduir els nivells de colesterol en sang[1]
  • Les quantitats de D-pinitol presents a la garrofa tenen propietats multifactorials[2]:
    • Capacitat de reduir la hiperglucèmia i regular d’altres complicacions metabòliques de la DM2;
    • Efecte hepatoprotector
    • Propietats antioxidants
  • La farina de garrofa te un índex glucèmic  baix, el que vol dir que els sucres s’assimilen lentament sense produir pics en sang.
  • Es lliure de gluten, per tant apte pel consum dels celíacs.

Curiositat gastronòmica

La goma garrofin en l’elaboració de gelats impedeix la formació de vidres de gel  grans, proporcionant una textura mes cremosa i estable. Cada vegada són més xefs que la introdueixen en les seves cuines.

Receptes amb garrofa

Bibliografia

 [1] Efectos sobre el perfil lipídico en humanos de un extracto de algarroba (ceratonia siliqua L.) rico en polifenoles, incluido en un lácteo como alimento funcional; estudio piloto Rodrigo Martínez-Rodríguez , Miguel Navarro-Alarcón, Carlos Rodríguez-Martínez y Juristo Fonollá-Joya

[2] D-pinitol, un producto de gran valor procedente de las vainas de algarrobo: efectos beneficiosos para la salud y vías metabólicas de este superalimento natural y sus derivados; estudio José Ignacio López-Sánchez, Diego A. Moreno y Cristina García-Viguer

https://www.caroube.net/

http://ibizacarobcompany.com/brownie-de-algarroba-y-boniato/

https://www.hogarmania.com/

https://fdc.nal.usda.gov/

    T’ha agradat el nostre article?

    Subscriu-te i rebràs GRATIS tots els nostres articles escrits per Dietistes-Nutricionistes, Psicòlegs i Periodistes.

    El teu email (obligatori)

    Aviso de cookies