Skip to content
Revista de Menja sa

La Síndria4 min read

22 agost, 2012
la-sindria

a síndria és una fruita originària de l’Àfrica del sud, de la zona del desert del Kalahari, on se’n poden trobar de silvestres. Rep el nom científic de Citrullus anatus i actualment el seu cultiu està estès mundialment, sent els països de la riba nord mediterrània (Espanya, Grècia, Itàlia i Turquia) a més a més de l’Iran, Nord Amèrica, el Japó i la Xina els principals productors.

És una cucurbitàcia, família que es caracteritza per produir fruits de mida gran. D’aquesta família són també les carbasses, els carbassons, els cogombres i els melons.

És un fruit no climateri, això vol dir que s’ha de recol·lectar quan està en el seu punt òptim de maduració. A més a més és de cultiu anual. a millor època de consum la trobem en els mesos de juny, juliol i agost, podent-se allargar fins a principis de tardor.

Existeixen més de mig centenar de varietats que parteixen genèticament de 2 tipus de síndries: les síndries amb llavors (anomenades també diploides) i síndries sense llavors (triploides).

es síndries diploides són les tradicionals i es caracteritzen per ser de mida més gran, amb pipetes marrons o negres. De pell fosca les de forma rodona i amb bandes de verd més clar o també fosques les de forma allargada.

Quantes varietats de síndria existeixen

es síndries triploides són un creuament de síndria diploide amb una varietat modificada que dona com a resultat una síndria amb llavors estèrils mig formades. Per això les notem més toves i no molesten a l’hora de menjar.

Forma Color pell Pipetes Color carn Algunes varietats
Diploides I
Rodona Verd fosc o negre Marrons o negres Vermella Crimson Sweet, Sugar baby, Dulce meravella
Diploides II
Allargada Verd fosc i amb bandes clares Marrons o negres Vermella Klondlde, Charleston gray
Triploides Rodona i allargada Verd clar o bandes més fosques i verd fosc Blanques i tendres Vermella o groga Reina de cors, Apirena, Pepsin, Ananàs (groga)

Propietats nutricionals de la síndria



a fruita és dels grups d’aliments que presenta més quantitat d’aigua i la síndria n’ocupa el primer lloc amb una concentració entre el 92 i el 95%. En algunes zones de l’Àfrica s’utilitza com a principal font d’aigua durant els mesos més secs. Gràcies a aquest elevat contingut d’aigua és una de les fruites més recomanades per a dietes de control de pes, ja que és poc calòrica (entre 40 i 60Kcal per ració de 200g) a més a més de ser molt refrescant a l’estiu. Conté també molt poc sucre (sobre uns 12g per ració).

Els nutrients que podem trobar són bàsicament minerals, sobretot potassi i magnesi. Carontenoids (provitamina A) en forma de licopè i vitamina C.

El potassi és un mineral molt present dins el nostre organisme i vital per evitar les doloroses rampes. Ha d’estar en equilibri amb el sodi i ambdós són responsables de la contracció i relaxació muscular així com de la transmissió nerviosa.

Dins el nostre cos tot està relacionat i la manca d’un sol nutrient pot afectar el bon funcionament d’un altre. El magnesi és un mineral que també està implicat en l’impuls nerviós ja  que és imprescindible per a mantenir l’equilibri entre sodi i potassi. A més a més, està molt present en ossos i dents ajudant a fixar el fòsfor.

Els carotens continguts en la síndria es presenten en forma de licopè. El licopè, també present en els tomàquets, és el responsable del seu característic color vermell i és un potent antioxidant que actua protegint les nostres cèl·lules de l’acció dels radicals lliures.

Un altre component molt important de la síndria és la Citrulina, un aminoàcid no proteic que una vegada entra en el nostre organisme es converteix perifèricament en Arginina. a importància d’aquest aminoàcid resideix en un efecte vasodilatador, molt important en esportistes que practiquen modalitats com a ciclisme, aixecament de peses o exercicis de força. A dia d’avui ens falten més estudis que recolzin aquesta hipòtesi sobre la Citrulina, però els articles publicats mostren un fort acostament, així com una ajuda per a les persones amb problemes a nivell cardiovascular ja que el seu efecte vasodilatador reduiria la pressió arterial promovent una circulació sanguínia millor.

a síndria és, doncs, el complement ideal de l’estiu. a podem menjar tal qual a qualsevol hora del dia o la podem incloure com a ingredient en moltes preparacions com, per exemple, un gaspatxo.

    T’ha agradat el nostre article?

    Subscriu-te i rebràs GRATIS tots els nostres articles escrits per Dietistes-Nutricionistes, Psicòlegs i Periodistes.

    El teu email (obligatori)

    Aviso de cookies