Skip to content
Blog de nutrición de Menja sa

Les bledes: què són, tipus, propietats, beneficis i contraindicacions

les bledes

Què son les bledes

Les bledes pertanyen a la família Chenopodioideae, que també inclou la remolatxa i els espinacs. A diferència de la remolatxa la part comestible no és l’arrel sinó la fulla i la tija. Hi ha molts tipus de bledes, algunes tenen tiges i venes acolorides, unes altres són simplement verdes amb les tiges blanques. Es tracta d’una de les verdures més antigues que es conreen.

Origen

Els canvis bruscos de temperatura perjudiquen aquesta verdura, per aquesta raó els experts coincideixen que probablement aquesta verdura és originaria de les zones costaneres d’Europa i el sud d’Àfrica. Des d’Europa es va expandir a la resta del món.

Temporada de bledes

Normalment la podem trobar en els mercats durant tot l’any. La seva millor època de consum és d’octubre a abril. Podem trobar-la fresca, congelada o en conserva. Es menja tant la penca com la fulla. A l’hora de comprar-les les seves fulles han de ser brillants i les penques has d’estar dures.

Tipus de bledes

  • Groga de Lyo: amb fulles grans, ondulades, de color verd groc molt clar. La penca és ampla i de color blanc. La tendresa i suavitat de la penca és major. Necessita menys cocció.
  • Verda amb penca blanca Bressane: fulles molt ondulades, de color verd fosc. Les seves penques són encara més amples.
  • Bleda xinesa: També es coneix com Pak Choy o col xinesa. Té la tija blanca i les fulles són verdes, el seu sabor amarg recorda una mica a l’endívia.
  • Bleda vermella: Aquesta varietat de bleda té la tija de color vermellós i les fulles verdes. Té un sabor més intens.

Valoració nutricional (per 100 g):

Calories: 89 Kcal

Hidrats de Carboni: 2,7 g

Proteïna: 2,1 g

Grasses totals: 0,2 g

Fibra: 1 g

Vitamina A: 183 ug

Vitamina C: 35 mg

Potassi: 378 mg

Calci: 80 mg

Magnesi: 81 mg

Ferro: 2,3 mg

(Base BEDCA)

Propietats de les bledes

Les bledes tenen molt poca quantitat d’hidrats de carboni, proteïnes i greixos, per tant són poc calòriques, per això es recomanen en dietes de control de pes. En canvi tenen gran quantitat d’aigua i són riques en vitamines i minerals. Les fulles més verdes són més riques en àcid fólic o vitamina B9. Aquesta vitamina participa en la síntesi de material genètic de les cèl·lules (ADN) i en la formació d’eritrocits o glòbuls vermells, i leucocits en la medul·la espinal i participa en la seva maduració. És una vitamina molt important en dones embarassades. El dèficit pot provocar anèmia megaloblàstica o perniciosa. A més les bledes també contenen vitamina A, essencial per la visió, l’estat de la pell, el cabell, les mucoses i el bon funcionament del sistema immunitari; també contenen vitamina C en menys quantitat, tot i que aquesta es perd en sotmetre-les a la cocció. En relació als minerals, el més abundant és el potassi, seguit del magnesi i el sodi. També contenen iode, ferro i calci.

Beneficis de les bledes

La bleda és una verdura saludable i nutritiva, amb baixa aportació calòrica. Rica en vitamines i minerals. Font de vitamines A i C. Aporta iode, magnesi, calci, sodi, potassi, fòsfor i una mica de ferro. Destaca pel seu contingut de fibra soluble, que ajuda a mantenir el trànsit intestinal.

  • Pel seu contingut en calci es recomana el seu consum en persones majors, nens i embarassades.
  • Tenen més ferro que les bledes i són grans aliades per a les persones que sofreixen anèmia.
  • A més, la presència de vitamina C, ajuda a absorbir el ferro.
  • Conté betacarotens, amb potents efectes antioxidants, que ens protegeix del mal dels radicals lliures.
  • Riques en folats, es recomana el seu consum a dones embarassades, per a ajudar al fetus i evitar l’espina bífida.
  • Alt poder saciant.
  • La quantitat de fibra que té afavoreix el trànsit intestinal i pot combatre el restrenyiment.
  • El magnesi ajuda a disminuir a tensió de les parets dels vasos sanguinis, la qual cosa ajuda a reduir la pressió arterial.

Contraindicacions de les bledes

Les persones amb tendència a patir càlculs renals han de consumir-les amb moderació pel seu alt contingut en oxalats.

Els bebès menors d’1 any no poden prendre aquesta verdura.

També cal tenir en compte que són riques en fibres i aigua, per la qual cosa un consum excessiu pot provocar un efecte laxant.

Com cuinar-les?

Les bledes es podem menjar crues en amanida. Si les volem coure que sigui amb poca aigua i durant pocs minuts, perquè mantinguin les seves propietats nutricionals. També les podem menjar saltejades, estofades, en crema, en truita, etc.

Receptes amb bledes

Bledes amb nabius: Cuina les bledes al vapor amb una patata i un cop fetes afegeix nabius frescos
Bledes amb ceba, pastanaga i patata, amb el seu brou: Talla les verdures i la patata i bull tot
Nosaltres també et proposem dues maneres de fer les bledes:
Bledes amb arròs i pinyons
Bledes amb arròs i formatge

Bibliografia

https://rosalopezmonis.com/blog/acelgas-fuente-de-clorofila-y-nutrientes-por-rosa-lopez-monis

https://www.hogarmania.com/cocina/recetas/ensaladas-verduras/recetas-acelgas-23269.html

https://www.topgastronomico.es/conoce-el-origen-de-las-acelgas-una-alimento-con-siglos-de-historia/

https://www.botanical-online.com/alimentos/acelgas-contraindicaciones

https://www.ocu.org/alimentacion/alimentos/calculadora/calendario-de-frutas-y-verduras/calendario%20de%20verduras/acelga

    T’ha agradat el nostre article?

    Subscriu-te i rebràs GRATIS tots els nostres articles escrits per Dietistes-Nutricionistes, Psicòlegs i Periodistes.

    El teu email (obligatori)

    Aviso de cookies