Skip to content
Revista de Menja sa

Les nous: propietats, beneficis i contraindicacions. Quantes menjar al dia3 min read

7 febrer, 2022
les-nous

Les nous són un fruit sec oleaginós que prové de l’arbre de la Noguera, un arbre originari de la zona que s’estén entre l’antiga Persia i Àsia. Avui en dia el seu cultiu s’ha estès a totes es zones de clima moderat del món. La nou és la llavor d’aquets arbre, i tot que es pot trobar al mercat durant tot l’any, l’hivern és la seva millor època.

Propietats de les nous

Com a fruit sec que és, té un contingut en aigua molt baix i és molt ric en greixos, pel que el seu contingut calòric és bastant elevat. No obstant, el greix de les nous és un greix molt saludable ja que es tracta d’àcids grassos insaturats. Un d’ells és l’àcid linoleic, del tipus omega 6, un greix amb molts efectes cardiosaludables. Són nombrosos els estudis que demostren que un consum regular d’aquets fruit sec, ajuda a reduir els nivells de colesterol “dolent” i de triglicèrids en sang.

Pel que fa als altres macronutrients, comentar que les nous tenen un contingut en hidrats de carboni molt baix, en canvi, el seu contingut en proteïnes no és gens menyspreable, ja que pot arribar a ser del 18% del seu pes. Es tracta de proteïnes d’origen vegetal de bona qualitat tot i que deficitàries en un aminoàcid essencial. No obstant, al combinar les nous amb algun cereal, com per exemple nous en una amanida de pasta, aquest dèficit queda compensat.

Les nous són també riques en vitamines del grup B (especialment B1, B2, B3, B6 i àcid fòlic), així com també en vitamina E, un potent antioxidant que està associat a la reducció del risc de patir certs tipus de càncer i altres malalties cardiovasculars i cròniques.

Pel que fa al seu contingut en minerals, destaca la presència de fòsfor, potassi, magnesi, zinc, seleni i coure, aquest quatre últims de component antioxidant.

Per a qui està indicat menjar nous?

A més d’ajudar a reduir els nivells de colesterol i triglicèrids i de prevenir de certes malalties relacionades amb la oxidació, les nous tenen propietats hipotensores, contribueixen a un millor control metabòlic de la diabetis, redueixen el risc cardiovascular i estimulen el peristaltisme gràcies al seu contingut en fibra i en magnesi.

Per tot això, les nous estan recomanades per a tothom i és recomanable incloure-les en l’alimentació habitual com a mínim dos o tres cops a la setmana, especialment en persones que pateixen malalties cardiovasculars, que tenen nivells de colesterol o triglicèrids elevats, hipertensió, diabetis i durant l’embaràs.

Pel seu alt contingut calòric, les persones que volen perdre pes acostumen a eliminar-lo de la seva alimentació. Si bé en aquets cas si se n’ha de controlar al quantitat que es consumeix i no se n’ha d’abusar, el seu consum té més efectes positius que negatius i inclús ens pot ajudar a controlar l’apetit gràcies al seu poder saciant.

Contraindicacions de les nous

Estarien contraindicades tan sols en casos d’al·lèrgia, ja que cal recordar que els fruits secs i en concret les nous, són un dels aliments més al·lèrgenics.

¿Quantes nous menjar al dia?

La ració diària recomanada és d’uns 20 grams, el que equival a unes 4 nous o un grapadet amb la mà tancada. No obstant, al ser un aliment tan calòric i molt ric en greixos, el dia que es consumeixin s’ha de disminuir el consum d’altres greixos de la dieta, especialment els menys saludables com ara els embotits, la mantega o la margarina.

Per a conservar-les és millor no retirar la closca fins al moment de consumir-les, i un cop pelades, si no es mengen al moment, és millor guardar-les en un pot ben tancat per a que no s’oxidin i s’enranceixin.

    T’ha agradat el nostre article?

    Subscriu-te i rebràs GRATIS tots els nostres articles escrits per Dietistes-Nutricionistes, Psicòlegs i Periodistes.

    El teu email (obligatori)

    Related Posts

    Deixa un comentari

    L'adreça electrònica no es publicarà.

    Comments (6)

    De l’arbre que fa nous en diem noguera per aquí baix a les terres de l’Ebre.

    Respon

    Tens tota la raó Tori! A les Terres de l’Ebre i per tot Catalunya 😉

    Gràcies pel comentari! Salut!

    Respon

    kjempe stor feil!!

    Amb intenció d’ajudar-vos m’agradaria que us replantegessiu el blog i fessiu una recerca exahustiva dels nous estudis en relació amb els antinutrients, els riscos dels omega6, entre molts d’altres.
    Esteu donant una informació que no és correcta.
    Feu un cop d’ull a això:
    http://www.thehealthyhomeeconomist.com/

    Les nous abans de menjar-les de forma segura, com qualsevol altre gra haurien d’estar un dia a remull amb una mica de vinagre (si pot ser no pasteuritzat)

    Respon

    Hola! Gràcies pel teu comentari i reflexió! Sobre els nous estudis que comentes, no n’hem trobat cap referència a l’enllaç que ens has indicat.

    Tots els nostres coneixements i totes les nostres entrades estan basades en l’evidència científica (pots cercar-la a publicacions científiques com “American Journal of Clinical Nutrition”, “Journal of Nutrition”, “Nutrición Hospitalaria”, “The New England Journal of Medicine”, entre d’altres o bé en cercadors com SciELO o PubMed)ja que som professionals de la Dietètica i la Nutrició titulats universitaris .

    Els omega 6 són un àcid gras essencial, vol dir que si no l’ingerim el cos no el té, i per tant, tindríem una mancança nutricional, i ens perdríem el paper beneficiós que compleixen aquests greixos consumits en la seva justa mesura, com passa amb tots els aliments, no només les nous. Perquè en la dosi està el verí, també els omega 6 s’han d’ingerir sense excessos, si és a això al què et refereixes amb els riscos dels omega 6. Si bé aquesta entrada és relativa a les nous i no pas relativa a les quantitats d’omega 6 que el cos necessita i la importància del seu equilibri amb l’altre àcid gras essencial omega 3, el qual també és necessari en la seva justa mesura, insisteixo, com tot. En aquest sentit pots consultar altres de les nostres entrades on parlem de la importància de l’equilibri entre omega 3 i omega 6: http://blogs.cuina.cat/laconsultademenjasa/2012/10/16/oli-de-palma-i-oli-de-colza/
    Sobre el remull de les nous pots llegir també aquesta altra entrada on expliquem com de sensibles són els greixos omega 3 i omega 6 i la importància de minimitzar la manipulació/cocció/exposició a la llum i a l’oxigen per tal de conservar-los el màxim possible: http://blogs.cuina.cat/laconsultademenjasa/2012/05/15/fruits-secs-crus-o-torrats/

    Esperem haver resolt els teus dubtes.

    Salut!

    Respon

    Hipocrates deia que totes les malaties comencen a l’intestì.
    Fins i tot les mentals

    Respon

    Jo no vull molestar-vos soc només un simple lector. Vaig buscar encuriosit la informació en català. Peró no n’hi ha i la que hi ha no ès correcta esta basada en estudis que no han estat rigurosos o influenciats per interesos econòmics.
    Vosaltres sou els profesionals i els que heu de fer recerca.

    Respon
    Aviso de cookies