Skip to content
Revista de Menja sa

L’alimentació macrobiótica és més saludable?4 min read

25 gener, 2017
dieta macrobiòtica

macrobiòtica, creada als anys 40 pel pensador japonès Georges Ohsawa, es defineix com un plantejament dietètic i d’estil de vida orientat a millorar i conservar la salut i basat en el principi del Ying i el Yang. Ohsawa anima a tornar a l’alimentació simple, als ingredients naturals i als aliments estacionals de cultiu local com a resposta als ràpids canvis que s’estaven produint en la política agrícola en aquell moment.

Els termes Ying i Yang serveixen per a descriure dues forces oposades però complementàries, que estan presents en tots els fenòmens naturals: nit i dia, calent i fred, lent i ràpid, etc.  Aquest principi segons la macrobiòtica és aplicable als aliments que prens i al teu estat d’ànim, de manera que si et trobes en un estat Ying et podràs sentir millor prenent aliments Yang i viceversa. També existeixen els aliments que no son ni Ying ni Yang i que es descriuen com aliments equilibrats.

EMOCIONS

YING YANG
nerviós inflexible
preocupat exigent
introvertit poc raonable
emocional impacient
mancat de concentració agressiu
indecís irritable
mancat de memòria impulsiu

 

AIMENTS

YING YANG EQUIIBRATS
alcohol sal cereals
sucre ous verdures
cafè mill fruits secs
fruita tropical salsa de soja llavors
gelats carn vermella llegums
llet carn de caça algues
aus de corral
peix

 

Segons com cuinem els aliments, aquests poden perdre la seva naturalesa Ying o Yang  tenint en compte quatre factors: El foc, El temps, a pressió i a sal. Així, quant més foc, temps, pressió i sal li apliquem a l’aliment més Ying serà el resultat. I al contrari, quant més intens sigui el foc, més llarg el temps, més pressió i més sal, més Yang serà el resultat.

a dieta macrobiòtica recomana l’ús habitual de cereals integrals, verdures, algues, llegums i els seus derivats (tofu, tempeh), i desaconsella totalment el consum de sucre refinat i de sacarina. En alguns casos també desaconsella el consum de làctics, carns vermelles, solanàcies (tomàquet, pebrot, albergínia, patata), alcohol,  aliments altament processats, ous, embotits i farines blanques.

Quina és la dieta macrobiòtica?

Es descriu una dieta macrobiòtica basada en una distribució adequada en cada àpat del dia dels aliments aconsellats, sempre en funció  de cadascú (segons la situació en que es troba, el clima, l’estat de salut i el nivell d’activitat física) i una manera de cuinar els aliments que ha de procurar que quedin equilibrats el Ying i el Yang segons el nostre estat emocional actual.

Poder realitzar aquesta dieta requereix un tipus de cuina (de gas) i l’ús de certs utensilis de cuina indispensables (olla a pressió).  Molts llibres de macrobiòtica aconsellen buscar una “mare adoptiva macrobiòtica” que t’ensenyi a comprar, guardar i cuinar els aliments, ja que la dieta macrobiòtica s’allunya de la nostra cultura i del que hem aprés de les nostres llars.

’alimentació macrobiótica, és saludable?

El principi del Ying i el Yang  i la seva  relació amb l’alimentació es basen en l’experiència dels seus proclamadors però no disposa de base científica, tot i així, algunes característiques de l’alimentació macrobiòtica (la necessitat de tornar a l’alimentació simple evitant l’abús d’aliments ultra processats; l’ús dels aliments estacionals de cultiu local, el consum diari de cereals integrals, llegums i verdures,  així com menjar poc a poc, mastegar bé i practicar activitat física diàriament) coincideixen amb les que defineixen una alimentació saludable, però no compleix amb un criteri fonamental: no s’adapta a la nostra cultura i els nostres costums. a macrobiòtica requereix allunyar-se dels nostres costums culinaris, utilitza ingredients exòtics i evita, sense fonament, aliments propis del nostre medi. a seva complexitat implica una constant  preocupació pel “què?” i el “com?” que, en alguns casos, pot inclús portar a la obsessió.

No existeix una única alimentació saludable. El més adequat és realitzar els canvis de rutines necessaris per a millorar la nostra salut que més s’adaptin a la nostra vida i no a l’inrevés.

Per alimentar-nos d’una manera sana no son necessàries tantes normes. N’hi ha prou amb  prioritzar en la nostra compra els aliments d’origen vegetal, frescos i locals, dedicar temps a la nostra alimentació, cuinar a casa segons els nostres costums, ampliar la varietat d’aliments en els àpats i evitar les improvisacions.

    T’ha agradat el nostre article?

    Subscriu-te i rebràs GRATIS tots els nostres articles escrits per Dietistes-Nutricionistes, Psicòlegs i Periodistes.

    El teu email (obligatori)

    Aviso de cookies