Skip to content
Blog de nutrición de Menja sa

Mites sobre la fruita

mites sobre la fruita

egur que heu sentit a dir que la fruita es millor menjar-la fora dels àpats, perquè així no engreixa, perquè s’absorbeixen millor les vitamines o per evitar males digestions. Què hi ha de veritat en totes aquestes afirmacions. Quan es millor menjar fruita? Parlem-ne:

La fruita de postres engreixa:

La fruita, així com qualsevol altre aliment, conté el mateix número de calories si es menja abans,desprès o durant els àpats. Per tant, no ens engreixarà ni més ni menys segons el moment en que la prenguem. L’ordre d’ingesta dels productes no altera el nombre de calories que aquests contenen.

Potser la creença de que la fruita desprès dels àpats engreixa es deu a que, pel seu alt contingut en fibra la fruita té cert poder saciant, i per tant, si la mengem abans de l’àpat acabarem ingerint menys quantitat d’aliments, i reduirem així la ingesta calòrica final. Però compte, perquè podem experimentar l’efecte contrari. Hi ha persones que relaten que el fet de menjar fruita en dejú, els obre la gana.

Una altra característica de la fruita és el seu contingut en sucres senzills que aporten dolçor a les postres. Aquest gust dolç, molt desitjat per algunes persones a l’hora de finalitzar els àpats, pot disminuir el desig de menjar aliments dolços com la xocolata, les galetes o altres aliments poc nutritius i molt més energètics que la fruita. Per què no diem doncs que la fruita de postres aprima?

No hi ha aliments que engreixin ni aliments que aprimin, el que determina la nostra composició corporal es el conjunt de la nostra alimentació i el nostre estil de vida. No podem atribuir els problemes de sobrepès a cap aliment concret i encara menys a l’ordre en el que les prenem.

i prenem la fruita en dejú absorbiré millor les vitamines:

Es cert que no tot allò que ingerim es absorbit. Alguns nutrients interactuen entre ells modificant les seves estructures químiques o, en el cas de la fibra segrestant alguns nutrients i arrossegar-los amb ella cap a l’intestí gruixut.

Aquest fet explicat de forma general, pot semblar que doni raó a la teoria de que prendre la fruita en dejú millora l’absorció de les vitamines, però si matisem més, veurem que no té perquè ser així:

  • Alguns nutrients modifiquen la seva estructura quan interactuen entre ells, però aquest fet pot ser positiu i millorar-ne l’absorció. Es el cas del Ferro inorgànic, present en els llegums, fruits secs, els ous i les verdures de fulla verda, que no pot ser absorbit si no interactua abans amb la Viatamina C,present en a les fruites i les verdures crues. Per tant, si afegim fruita fresca en els àpats millorarem l’absorció del Ferro.
  • La fibra segresta nutrients i els arrossega amb ella cap a l’intestí gruixut, cert, i en el cas de la fibra soluble que trobem en la fruita, els nutrients que veuran disminuïda la seva absorció son els sucres i els greixos. Per tant, a les persones que tinguin problemes de intolerància a la glucosa o diabetis o que tinguin el colesterol o els triglicèrids elevats, els pot ajudar el fet de prendre fruita dins dels àpats.

 La fruita durant o desprès dels àpats produeix gasos i males digestions

Pot ser que en alguns casos concrets de persones amb digestions difícils, el fet de prendre fruita amb els àpats pugui produir gasos i molèsties estomacals. Però si tu no tens aquest problema no té cap sentit que evitis la fruita en els àpats. No et facis teu un problema que és de pocs.

Així doncs, la meva recomanació és que mengis fruita quan més et vingui de gust, per esmorzar, dinar o sopar, entre hores, acompanyant amanides, guisats o de postres. Millor fresca, de temporada i de proximitat. I recorda que l’Organització Mundial de la alut ens recomana prendre entre 2 i 3 peces de fruita cada dia.

    T’ha agradat el nostre article?

    Subscriu-te i rebràs GRATIS tots els nostres articles escrits per Dietistes-Nutricionistes, Psicòlegs i Periodistes.

    El teu email (obligatori)

    Aviso de cookies