Skip to content
Revista de Menja sa

Ets competent a l’hora de menjar?3 min read

5 març, 2015
model alimentacio competent

Ellyn Satter, una reconeguda nutricionista especialitzada en temes d’alimentació de la família, ha desenvolupat un programa anomenat Model d’Alimentació Competent amb la finalitat de millorar les aptituds i competències dels seus pacients a l’hora de menjar.

Aquest model emfatitza la importància de mantenir un equilibri entre: 1) la llibertat per triar aliments gratificants i suficients, i 2) la disciplina necessària per menjar de forma estructurada. Per exemple, menjar allò que ens ve de gust sempre que tinguem gana, però sense comprometre les nostres hores de treball i/o somni, planejant petits refrigeris que siguin gratificants i nutritius. També ens ensenya a menjar tot amb moderació, prevenint així els comportaments extrems, com la restricció alimentària i la sobreingesta. Sabem que això no sempre és fàcil, no obstant això, si aprenem a atorgar-li un valor neutral als aliments es tornarà més senzill menjar amb moderació. És a dir, procurem que els aliments “prohibitius” es converteixin en “quotidians”. Així, els aliments no exerciran un poder moral sobre nosaltres i la ingesta d’aliments estarà subjecta únicament a les sensacions de gana i sacietat.

A més de tenir una relació amb el menjar més saludable i relaxada, els menjadors competents gaudeixen de major benestar, menors riscos cardiovasculars i menor risc de patir obesitat.

Un menjador competent és aquell que:

  • Gaudeix de l’experiència alimentària
  • Menja prou per satisfer les seves necessitats i preferències
  • Se sent còmode amb la seva manera de menjar
  • No té actituds extremes a l’hora de menjar (restrictives o impulsives)
  • És més conscient de si mateix i dels seus senyals interns de gana i sacietat
  • Manifesta sensacions d’autoconfiança i autoestima

A continuació esmentem algunes pautes per millorar en els quatre aspectes centrals del Model d’Alimentació Competent, Et recomanem posar-les en pràctica!

Taula
Component Indicacions
Actituds relacionades amb l’alimentació Actituds relacionades amb l’alimentació Procura tenir actituds positives, flexibles, i relaxades cap a la teva alimentació, doncs aquestes facilitaran la connexió entre els senyals de gana i sacietat i les experiències externes.
Acceptació cap als aliments Evita classificar els aliments en “bons” i “dolents”, perquè et generarà una forta contradicció entre el que creus que has de menjar i el que realment vols. Menjar el que has de menjar provocarà sentiments de privació i restricció, mentre que menjar el que vols et produirà sentiments de culpabilitat. Millor no assignis un valor moral als aliments.
Regulació de la ingesta segons els senyals de gana,
i sacietat
(ingesta intuïtiva)
Para atenció als senyals interns de gana, i sacietat i procura menjar conforme a elles.

Menja sempre que experimentis gana real i para la ingesta quan et sentis saciat.

Recursos per al maneig de l’alimentació Implementa horaris regulars de menjar, procura menjar en família i planeja les teves menjades amb la finalitat de que siguin tant gratificants, com nutritives.

Per a reforçar les teves competències entorn a l’alimentació, pots començar amb un dels components i quan ho dominis passar al següent.

    T’ha agradat el nostre article?

    Subscriu-te i rebràs GRATIS tots els nostres articles escrits per Dietistes-Nutricionistes, Psicòlegs i Periodistes.

    El teu email (obligatori)

    Aviso de cookies