Skip to content
Blog de nutrición de Menja sa

Saltar-se menjars aprima? Riscos de fer una restricció alimentària

Aprimar-se és un objectiu constantment perseguit per la majoria dels adults de la nostra societat. Vivim en un sistema que ens empeny a creure que una persona amb cos prim és millor, ja que se li associen qualitats positives com l’èxit, lesforç, la felicitat, etc.

Saltar-se menjars aprima?

Aquesta obsessió per l’aprimament ha arribat a tal extrem que normalitzem les conductes alimentàries de risc a què recorren algunes persones per tal de perdre pes. Una d’aquestes conductes de risc és deixar de menjar o saltar-se algun àpat, pensant que així, si s’ingereixen menys calories, es pot aprimar. Això és un error, ja que podem desencadenar un conjunt de problemes de salut.

Quan ens saltem una ingesta important al llarg del dia, és molt possible que arribem a la següent amb molta més gana del normal. Aquesta sensació de fam tan intensa pot produir dues respostes: que en el següent menjar ingerim molt més de menjar del que s’hauria de (afartament) o que convisquem una sensació de gana permanent.

Riscos de la restricció alimentària

Un patró d’alimentació restrictiu incrementa l’obsessió i els pensaments amb el menjar, que directament ens comporta a una obsessió amb el nostre cos i aparença. En el pitjor dels casos, saltar-se ingestes com a mètode de pèrdua de pes pot comportar l’aparició d’un TCA (trastorn del comportament alimentari).

Diversos estudis demostren que després de seguir dietes restrictives o prohibitives, el metabolisme es veu perjudicat. Concretament el metabolisme basal, que constitueix el 60-75% de la despesa energètica diària total, i que es veurà disminuïda. Aquest fet obstaculitza la progressió de la pèrdua de pes corporal. Per tant, és contraproduent.

Gana i emocions

Un altre problema relacionat amb aquest patró alimentari és la desconnexió amb els nostres senyals de gana i sacietat. No estem escoltant les nostres necessitats, sinó que ens imposem rígides normes que al final no són gens educatives. Hem d’aprendre a entendre el nostre cos i respondre les demandes.

L’alimentació intuïtiva

Algunes de les claus de l’alimentació intuïtiva són:

  • Menja quan tinguis gana
  • Si no estàs segur de tenir gana, no mengis, vol dir que no tens gana
  • Menja allò que el teu cos et demana
  • No et culpabilitzis per menjar
  • Descobreix perquè menges quan no tens gana
  • Assaboreix i sent cada mos
  • Para atenció quan estiguis menjant
  • Deixa de menjar quan et sentis ple

És molt important poder arribar a acceptar el nostre cos, ja que hi ha infinitat de formes corporals i comparar-se amb els altres o amb nosaltres mateixos en altres èpoques només ens fa mal. Com més ens acceptem, més ens voldrem, facilitant així l‘incorporació d’hàbits saludables a la nostra vida. Potser aprimarem, o potser no, però l’important és tenir cura de la nostra salut des del respecte i l’amor propi.

Principals errors en una dieta per aprimar-se

Errors que es cometen quan es vol fer una dieta per aprimar-se:

La millor solució és posar-se a les mans d’un nutricionista. D’aquesta manera, no només evitarem posar en risc la nostra salut, sinó que la millorarem a poc a poc.

    T’ha agradat el nostre article?

    Subscriu-te i rebràs GRATIS tots els nostres articles escrits per Dietistes-Nutricionistes, Psicòlegs i Periodistes.

    El teu email (obligatori)

    Aviso de cookies