Skip to content
Revista de Menja sa

Vitamina D2 min read

9 febrer, 2016
vitamina D

Qué es la vitamina D

a vitamina D és essencial pel desenvolupament òptim de diverses funcions del nostre organisme, algunes d’elles molt importants per mantenir un bon estat de salut. a deficiència d’aquesta vitamina és comú en la nostra societat, però moltes persones no saben que la poden estar patint.

Per a què serveix la vitamina D

  • Procurar un nivell correcte de calci en sang.
  • Formar i mantenir una estructura òssia sana.
  • Controlar la formació correcte de noves cèl·lules i la seva funció.
  • Regular el sistema immunitari.
  • Mantenir el funcionament normal de la musculatura.
  • Augmentar l’absorció de calci.

Vitamina D baixa

  • Debilitat i dolor muscular.
  • Disminució de la quantitat de calci en sang amb la conseqüent pèrdua de massa òssia, i risc de patir osteoporosi.
  • Impediment d’una bona formació i manteniment d’ossos i cartílags, desembocant en la seva malformació. Aquesta malaltia s’anomena raquitisme en nens, i osteomalàcia en adults.
  • Diferents estudis suggereixen que la deficiència de vitamina D està relacionada amb l’augment d’alguns tipus de càncer (mama, pròstata, colon…). També amb el desenvolupament d’esclerosi múltiple, diabetis tipus 1 o malalties cardiovascular com la hipertensió.

Vitamina del Sol

a millor manera és a partir de l’exposició solar, d’almenys cara i braços, durant uns 20-30 minuts al dia, evitant les hores més fortes (12h-17h) a l’estiu.

Encara que el dia estigui ennuvolat el nostre cos és capaç d’obtenir vitamina D, ja que ho fa a partir dels raigs solars UVB, els quals ens arriben inclús en un dia tapat. Ara bé, si utilitzem cremes solars o ens posem darrere un vidre, la radiació UVB no aconsegueix penetrar a la pell, i l’obtenció de vitamina no és possible. Prendre el sol durant més estona, tampoc és sinònim d’una major producció.

Vitamina D aliments

També podem obtenir vitamina D a partir de la dieta, però no la totalitat de les quantitats recomanades, ja que són pocs els aliments que contenen aquesta vitamina en quantitats acceptables. Majoritàriament en el peix blau (salmó, sardina, varat, tonyina…), l’oli de fetge de peix, i els aliments enriquits com ara: cereals de l’esmorzar, algunes begudes vegetals, iogurts… En menor proporció també en trobem al rovell d’ou o a la llet i els seus derivats, sempre i quan siguin les opcions senceres.

S’ha de tenir en compte que les persones amb la pell més morena, les persones grans o aquelles que pateixen malalties del fetge, del ronyó o de mal absorció, els costa més d’obtenir aquesta vitamina.

En alguns casos la suplementació de vitamina D està indicada per evitar-ne el dèficit, tot i així es recomana consultar-ho abans amb un professional, ja que pot arribar a crear toxicitat si és administrada a través de suplements.

    T’ha agradat el nostre article?

    Subscriu-te i rebràs GRATIS tots els nostres articles escrits per Dietistes-Nutricionistes, Psicòlegs i Periodistes.

    El teu email (obligatori)

    Aviso de cookies